Mõned päevad tagasi osalesin Starfish Academy tasuta online koolitusel “Kuidas samm-sammult kasvatada oma jõukust ilma, et vajaksid finantsnõustajat”. Püüdsin oma turundusliku uudishimuga vaadata seda, kuidas koolitus on üles ehitatud, sest sisu pooles oli teema mulle tuttav.
Vallo Arumäe kirjeldab erinevaid heaolu tasemeid rahalise vabaduse teekonnal ning mida on vaja teha selleks, et jõuda järgmisele tasemele. Koolituse käigus räägib ta ka hea ja halva võla erinevustest, sest kuigi meile surutakse pähe, et võlg on võõra oma siis teatud maalt on vaja raha laenata selleks, et oma rikkust kasvatada.
Mina pole enda võlakoormat samuti halvaks võlaks pidanud, sest ülalpidamine (elatisvõlg) oli investeering lapse heaolu tagamiseks. Lapsed on minu tulevik ja nendele raha kulutamine on immateriaalse väärtuse kasvatamine, sealhulgas ka see, et neil oleks eluks baasvajadused kaetud. Samuti oli enamus laenatud raha õpingute tarbeks. Ja nagu iga laenatud asjaga on risk, et sul ühel hetkel võivad puuduvad vahendid nende laenude katmiseks. Ka investeeringutega võib seda juhtuda, et loodetud kasum jääb saamata. Ma ei saa öelda, et mul oleks midagi saamata jäänud, hariduse sain, hea elukogemuse tulevikuks ja tagada lastele selle, mis neil vaja on. Minu omandatud oskused ühel hetkel katavad need võlad ära (arvutasin välja, et kui eelmisel aastal oli minu rikkus -4.5 aastat, siis jaanuar 2022 seisuga on mu rikkuseks -1.5). Pigem on minu puhul tegu neutraalse võlaga, sest võlg ei kasva ja olen selle raha eest midagi saanud, mis aitab mul võlga vähendada.
Toon välja siia kaks olulisemat taset, sest nendega ollakse just kõige rohkem kimpus.
Esimene tase: Ellujääja.
Ellujääjal on rahavarud alla kahe kuu, puudub kapital ja passiivne rahavoog. Mina paneks juurde veel NULL taseme ehk uppuja tase, kus sul rahavarud on miinustest. See on see tase, kus mina alustasin, sest mul ei olnud mitte midagi peale miinuste. See on see tase, kus minu võlanõustaja laiutas käsi ja koju tagasi saatis. Ja nii juhtus kolmel korral (kohtu seadus vist) aga vot neljandal korral läksin ja õpetasin neid ise, mida selle uppuva võlgnikuga peale hakata.
Teine tase: Turvalisus.
Turvalisuse tasemel on sul rahavarusid 2 kuni 5 kuud ja kapital 1000 eurot aga passiivne rahavoog puudub. Huvitaval kombel olen sattunud isegi võlgades olles just siia tasemele.
Olen alati lugenud, et maksa võlad ära ja alles siis hakka endale meelerahufondi koguma. Hea soovitus, kui tahad pärast võlgadest vabanemist palja persega olla. Suur viga, mida tehakse on see, et raha hakatakse kiirustades võlgade tarbeks kasutama aga unustatakse ära kaks olulist asjaolu. Rahaga saab raha kasvatada ja kõigepealt tuleb katta ära igakuised kulutused (elamiskulud!). Pealegi on võlgades olles igapäeva elu juures erinevad riskid, sest iga väike vale rahaline samm võib tähendada uusi võlgnevusi. Isegi võlgades olles tuleks raha hoolikalt ümber käia ja arukalt laiali jagada.
Mis mind selle koolituse juures häiris oli lause, et jagatakse teadmisid, mis sulle koolis ei õpetatud. Ja praegu õpetaja leian, et selliselt ei tohiks küll rahalisi teadmisi reklaamida. Mis mulje see jätab neile, kes praegu kuskil koolis käivad? Et haridus pole oluline? Julgen vastupidist väite, sest ülikooli lõpetamine tõstis mu väärtus 8 korda. Ja ilma hariduseta sipleksin elulõpuni võlgades. Haridus ja õppimine on olulised ja koolis ei anta ainult teadmisi, vaid õpetatakse ka iseseisvalt õppima, et noor saab väljaspool kooli ise ja iseseisvalt õppimisega hakkama ja omandab näiteks rahatarkus.
Mina mäletan enda kooli ajast, mis oli rohkem kui 20 aastat tagasi tunde, kus meile õpetati ettevõtlusest Junior Achievementi programmi raames. Ka mõni nädal tagasi õppisime matemaatikatunnis laenu ja intressi. Keegi võiks sel teemal meedias rohkem kirjutada, et ei leviks valearusaamist nagu koolis ei õpetatud rahatarkust. Õpetati ikka, kasvõi seda kuidas teha protsentarvutitusi ja sektordiagrammist andmeid lugeda.